Начало » Свят » Китай показа своя зверски изстребител 5-о поколение Полярен сокол!

Китай показа своя зверски изстребител 5-о поколение Полярен сокол!

полярен сокол

Транспортирането на образец от най-новия китайски изтребител Shenyang J-31 (Полярен сокол) попадна в обективите на бдителни авиационни фенове. Експерти дойдоха до изводи, че новият китайски изтребител, макар да е разработван по стелт-технология, само по външен вид напомня американския F-35, но всъщност е далеч от V поколение, Газета.Ru.По китайски данни, този изтребител развива скорост от 2200 км/час, има боен радиус на действие 1250 км с горивото от вътрешните резервоари и е снабден с радар с активна фазирана решетка.

Полет с тази машина беше демонстриран на авиокосмическия салон Airshow China 2014, като конструкторите твърдяха, че малко забележимия „Полярен сокол” може да се нареди до такива машини като американския F-35 и руския ПАК ФА (Т-50). До него обаче никога не е допусната широка публика.

По-рано беше съобщено, че китайският изтребител J-31 ще има руски двигател РД-93 – експортния вариант на двигателя РД-33, с каквито е снабден МиГ-29 – с тяга на форсаж 8300 кг.

РД-33 обаче не е двигател V поколение – той не дава възможност за свръхзвуков полет на крейсерски безфорсажен режим на изтребителя.

Интересно е сравнението на двигателите на J-31 и на американския F-35: срещу 8300 кг на китайската машина се противопоставя Pratt & Whitney F135 с умопомрачителна тяга от 19 500 кг. При нова двете машини са съпоставими в тегловно отношение.

Китайците все още използват руски авиационни двигатели, но руският двигател V поколение ще бъде готов чак през 2017 г. Какво правят китайците?
Shenyang J-31 съществено отстъпва особено с отчитане на авиониката, бордовия локатор и авиационните средства за поражение.

Твърди се, Shenyang J-31 е разработен с използване на стелт-технологии, но този факт предизвиква у специалистите големи съмнения.

Кой и как е измерил ефективната отразяваща повърхност на китайския изтребител? В света не са чак толкова много полигоните, където тази процедура може да се изпълни с необходимата точност и достоверност.

При сравняването на Shenyang J-31 и F-35 следва да се напомни, че F-35 вече е четвърти американски самолет, разработен с използване на стелт-технология. Първият, F-117, вече е снет от въоръжение. Само на американските конструктори е известно в пълен обем колко усилия са употребени при създаването и експлоатацията на този самолет, колко голям опит е получен.

По-рано беше съобщено, че промишлените шпиони на КНР са откраднали терабайти информация от компанията-производител Lockheed Martin и максимално са изкопирали ако не вътрешните възли, то поне формата на планера (структурната част на самолета без силовата установка и оборудването). Разбира се, китайците могат да откраднат нещо от САЩ, но много не може да се открадне. Да се открадне е едно, а да се направи свое оригинално е съвършено друго. Засега китайският изтребител само външно прилича на бойна машина от V поколение.

Всъщност Китай още не е създал пълноценен изтребител дори от ІV поколение. Страната има проблеми дори с построяването на авиационни двигатели. Китайците масово правят свои, но и в значителна степен купуват руски мотори.

Може да се направи извод, че китайците се намират още в началото при създаване на изтребител от V поколение. Поднебесната империя обаче им много пари, образованите хора също не са малко (включително в САЩ), но все още нямат школа на генералния конструктор. Няма и създадени и устойчиви механизми за творчество. Удивява обаче скоростта с която китайците растат в тази насока. И вероятно решението на много сложни инженерно-технически задачи скоро ще им бъде по силите.

Източник: БЛИЦ

Твоят коментар
Optimization WordPress Plugins & Solutions by W3 EDGE