Премиерно – „Хиджиката, самураят от Севера“

12 април, 19:30, Дом на киното, премиера

„Хиджиката, самураят от Севера“

режисьор: Ани Васева

теория: Боян Манчев

консултанти: Футоши Хошино и Ясуо Кобаяши

дигитални апарати и програми: Стефан Дончев

с участието на: Леонид Йовчев

„Хиджиката, самураят от Севера“ е следващата фаза от развитието на спектакъла „Хиджиката и неговият двойник“, представен в рамките на програмата на Пловдив 2019: спектакъл, посветен на Тацуми Хиджиката, легендарният създател на буто – авангардната японска танцова форма, преобърнала историята на съвременните сценични изкуства. Тази нова версия на представлението се фокусира върху паралелите между биографията и фантастичните сюжети в творчеството на Хиджиката, както и върху странните връзки между фигурите на хореографа Хиджиката Тацуми, самурая Хиджиката Тошизо от 19 век, писателя Юкио Мишима, римския император Хелиогабал и не на последно място – самурая от българския Север Леонид Йовчев.

„Хиджиката, самураят от Севера“ не е представление с постоянна, повтаряща се форма, а е процес на работа: всяка среща с публиката представя и развива материала в нова, уникална форма, част от продължителен изследователски процес. Всяко изиграване на представлението е различно от предишните. Структурата остава постоянна, но текстът и микросъбитята в него се променят всеки път. Екипът на спектакъла достигна до този метод на работа, следвайки любопитството и желанието си – започва се с основен изследователски и драматургичен, исторически и теоретичен материал, с обща посока, след което се изгражда конструкция в реално време, в която актьорът има свободата да работи с езика. Това означва, че създадената структура е динамична – има детайлно изработени опорни точки, но при всяка репетиция и при всяко представление речевият поток е различен, до отделните събития се достига всеки път по нов начин. Това прави действието живо, неочаквано и занимателно.

Тацуми Хиджиката (1928-1986) е една от най-радикалните фигури в полето на сценичните изкуства през втората половина на миналия век, основоположник на нова сценична форма, известна като Буто: по-точно, анкоку бутотъмното буто, или букавално, тъмният танц. Хиджиката се опита да отвори потенциала на човешкото тяло като изразен инструмент, като надхвърли нормалните техники за изпълнение и дори отвъд общите модели на движение на тялото изобщо. Въпреки че по време на изтеклия от първия буто-спектакъл повече от половин век, буто е естетизирано под формата на донякъде макабрена, донякъде дидактична красота, а Хиджиката прогресивно се превръща в култова фигура на сцената на перформативните изкуства, почти нищо не се знае за ранните му програмни произведения, от които са запазени само фрагментарни кадри и документация.

Прeдставлението е осъществено в рамките на Пловдив – Европейска столица на културата, със съдействието на EU Japan Fest и Министерство на културата.

През 2021 представлението се играе с помощта на Министерство на културата.

Дейността на „Метеор“ през 2021 г. се осъществява с помощта на Национален фонд „Култура“.